Rôzne

Trať Prievidza – Nitra je zastaraná: Nevídaný projekt výrazne skráti cestovanie

Pozreli sa na to vládni analytici. Modernizácia železničnej trate Prievidza – Jelšovce môže podľa nich významne zlepšiť dopravu.

Ilustračný obrázok k článku Trať Prievidza – Nitra je zastaraná: Nevídaný projekt výrazne skráti cestovanie
Zdroj: TASR/Radovan Stoklasa

Modernizácia trate Prievidza – Jelšovce môže významne zlepšiť železničnú dopravu na tomto úseku. Nový projekt Železníc SR dosahuje spoločenské prínosy až 4,2-násobku každého investovaného eura, čo je medzi infraštruktúrnymi projektmi u nás zatiaľ nevídané. Skonštatoval to na svojej stránke na sociálnej sieti Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP).

Skrátenie cesty

Cieľom projektu je zlepšiť 66 kilometrov železničnej trate medzi Prievidzou a Nitrou – po Jelšovce. Stáť by mal v závislosti od zvoleného variantu od 47 do 110 miliónov eur. ŽSR plánuje spustiť verejnú súťaž v decembri tohto roka metódou „vyprojektuj a postav“.

Projekt v základnom variante uvažuje s optimalizáciou trate, teda najmä s výmenou a inštaláciou moderných zabezpečovacích zariadení s diaľkovým riadením dopravy, čo odstráni rýchlostné prepady a výrazne zníži prevádzkové náklady. Rozšírený variant uvažuje navyše aj s rekonštrukciou existujúcej infraštruktúry vrátane vyrovnania oblúkov s cieľom zvýšenia maximálnej rýchlosti. ÚHP odporúča realizáciu práve rozšíreného variantu.

„Cesta vlakom sa skráti o približne 20 minút, zvýši sa bezpečnosť a komfort pre cestujúcich. ŽSR ušetria ročne až štyri milióny eur na prevádzkových nákladoch,“ uviedli vládni analytici.

Odporúčania

Trať z Prievidze do Nitry je podľa nich morálne a technicky zastaraná, pričom úroveň zabezpečenia zodpovedá prvej polovici 20. storočia. „Výhybky v staniciach sa musia obsluhovať ručne. Pre chýbajúce zabezpečenie musia vlaky brzdiť zo 100 až na 40 kilometrov za hodinu a čakať na protiidúce súpravy často aj desať minút,“ ozrejmil ÚHP. Realizáciou projektu sa podľa neho zvýši rýchlosť na 120 kilometrov za hodinu, vybudujú sa bezbariérové nástupištia a inštaluje sa moderné zabezpečenie s diaľkovým elektronickým ovládaním výhybiek.

„V ďalších fázach prípravy projektu odporúčame drobné zmeny, ktoré môžu investíciu ešte vylepšiť. Ide o úpravu susedných úsekov trate, zvýšenie priepustnosti pre nákladnú dopravu a prispôsobenie dĺžky nástupíšť súčasným aj budúcim potrebám,“ doplnili vládni analytici.

ÚHP zároveň odporúča ŽSR pokračovať v príprave štúdií pre ďalšie podobné projekty na tratiach Leopoldov – Nitra – Šurany, Prešov – Strážske a Vrútky – Horná Štubňa (Banská Bystrica).

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR

SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM

SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM

Najčítanejšie