Správy

Nový projekt na prievidzskej základke: Blokové vyučovanie prináša prvé výsledky

Do pilotného projektu overovania blokového vyučovania sa v tomto školskom roku zapojili pedagógovia a deti zo Základnej školy (ZŠ) na Ulici P. Dobšinského v Prievidzi. Inšpirovali sa pritom školou, kde už tento systém majú.

Ilustračný obrázok k článku Nový projekt na prievidzskej základke: Blokové vyučovanie prináša prvé výsledky
Zdroj: TASR

Blokové vyučovanie zaviedla škola na príklade toho, ktoré funguje v jednej zo základných škôl v Poprade. Podobne to bolo aj pri projekte technickej škôlky, ktorý prievidzská škola realizuje na susediacej škôlke už dlhšie, ozrejmila riaditeľka ZŠ na Ulici P. Dobšinského Jana Polakovičová.

„Je tam aktívna pani riaditeľka, ktorá nevyučuje podľa klasického vzdelávacieho programu, ale overovala si päť rokov vlastný, zameraný na čitateľskú gramotnosť. Práve ona nám ukázala blokové vyučovanie, čiže tam sme sa s ním prvýkrát stretli,“ doplnila. Projekt na popradskej škole si podľa Polakovičovej bolo následne pozrieť desať učiteľov, ktorí poznatky priniesli do Prievidze.

Len raz do týždňa

Projekt blokového vyučovania prebieha na prvom i druhom stupni ZŠ, vždy raz do týždňa. Trvá dve hodiny, a to vrátane prestávky. Zatiaľ ho pedagógovia realizujú na príbuzných vyučovacích predmetoch. „Blokové vyučovanie spočíva v podstate v spojení dvoch vyučovacích predmetov, výhoda je, že je veľmi variabilné a ja si môžem vybrať predmety, ktoré si potrebujem momentálne spojiť,“ vysvetlila pedagogička Zuzana Vrecková. Pre 3. A si na dnešný deň podľa svojich ďalších slov pripravila prírodovedu a slovenský jazyk, ale využíva často aj čítanie a nový vyučovací predmet živé čítanie, ktorý je zameraný na rozvoj čitateľskej gramotnosti.

„Ide nám predovšetkým o dobrú klímu v triede, aby deti neboli v strese, aby sa nové poznávanie učili ako zážitok. Nové vedomosti, ktoré nadobúdajú, tak nadobúdajú praktickými činnosťami, pokusmi, pozorovaním,“ priblížila. Dôležitou súčasťou vyučovania v blokoch, ako poznamenala Vrecková, je aj spolupráca a skupinová práca detí, tretiakov k nej vedie od prvého ročníka.

Kladná spätná väzba

Príprava na blokové vyučovanie, ako podotkla Vrecková, je náročná. „Spätná väzba v podobe vedomostí u detí, keď urobíme test, je veľmi dobrá,“ poznamenala. Vrecková zaznamenala na projekt pozitívne ohlasy, ako od detí, tak aj od ich rodičov.

Škola, ako avizovala jej riaditeľka, chce projekt realizovať niekoľko rokov a na viaceré predmety. „Takže myslím si, že to bude mať dobrý ohlas,“ dodala. Na druhom stupni začne škola využívať aj metódu CLIL, ktorú už realizuje na prvom stupni a ktorá spočíva v integrovanom vyučovaní cudzieho jazyka a odborných predmetov. Konkrétne pôjde o biológiu a nemecký jazyk.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM